Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 98 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Următorul
Liturghie tridentinā la Bucureşti ? 

SĂŁ se oficieze o Liturghie tridentinĂŁ la BucureÂşti ?
Aş partipa la ea şi aş sprijini ideea aceasta semnând o petiţie. 72%  72%  [ 18 ]
Poate mi-ar plăcea să ştiu că se face, dar nu aş participa. 8%  8%  [ 2 ]
Trăim în secolul al XXI-lea, eu cred că e ideea creaţă a unui grup de paseişti. 20%  20%  [ 5 ]
Voturi totale : 25

Liturghie tridentinā la Bucureşti ? 
Autor Mesaj
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 19 Mar 2006, 12:13
Mesaje: 651
Locaţie: Bucuresti
Mesaj Re: Catolic inseamna universal
Mihai Andrei scrie:
marcelulul scrie:
danielbanner scrie:
.... ca roman nu aveti aproape nimic de a face cu catedrala Sf. Mihail din Alba Iulia (...).
Nu pot fi de acord cu aceasta afirmatie. Biserica catolica este universala nu este maghiara, germana, iralandeza sau banteza sau vietnameza. Arhiepiscopul de Alba Iulia nu este doar al ungurilor, ci al tuturor catolicilor din dioceza lui, indiferent de etnie, limba nativa sau background cultural. Prin afirmatia Dvs interziceti oricarui nemaghiar ajuns sa locuiasca in Alba Iulia, sa zicem vietnamez sau japonez sa fie catolic, deoarece in Alba Iulia doar ungurii ar avea acest privilegiu.

Mă întreb ce va vrea să facă Daniel cu osemintele episcopului Sigismund Stoica (1749-1759), cel care a reînfiinţat seminarul teologic romano-catolic din Alba-Iulia, şi care era etnic român. Că doar nu va dori să fie scoase afară din catedrală.

marcelulul scrie:
Biserica Catolica e universala, nu nationala; vreti biserica nationala, faceti-va ortodox.

Just.


Raspunsurile sunt juste, dar tintesc putin pe langa. Nu neg caracterul de universalitate al BC, as fi nebun. Neg doar dreptatea dorintei unora de a folosi BC pentru a asimila lingvistic minoritati nationale. Intrebarea pusa in mod concret pt. Alba Iulia este: exista acolo romano-catolici de limba romana? Daca raspunsul este da, si este da, atunci evident ca le trebuie si lor liturghie in lb. materna (la biserica franciscana). Iar Sigismund Stoica le-a vorbit credinciosilor in limba lor materna, sunt sigur. Deci maghiara.

_________________
Tu ne cede malis.


09 Aug 2008, 14:12
Profil YIM
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 19 Mar 2006, 12:13
Mesaje: 651
Locaţie: Bucuresti
Mesaj Re: Catolic inseamna universal
marcelulul scrie:
danielbanner scrie:
.... ca roman nu aveti aproape nimic de a face cu catedrala Sf. Mihail din Alba Iulia, catedrala uneia dintre cele mai vechi episcopii maghiare din Ardeal (doar Cenad-Timisoara e mai venerabila), aflata sub subordonarea directa a Sf. Scaun. Construita intre 1246-1291, este de aceeasi varsta cu catedrala Notre Dame din Paris, avand un stil romanic tarziu. Prin urmare, nu aveti nici un drept cultural, moral, canonic sau istoric sa impuneti unor maghiari catolici ceva in propria lor biserica.....
Nu pot fi de acord cu aceasta afirmatie. Biserica catolica este universala nu este maghiara, germana, iralandeza sau banteza sau vietnameza. Arhiepiscopul de Alba Iulia nu este doar al ungurilor, ci al tuturor catolicilor din dioceza lui, indiferent de etnie, limba nativa sau background cultural. Prin afirmatia Dvs interziceti oricarui nemaghiar ajuns sa locuiasca in Alba Iulia, sa zicem vietnamez sau japonez sa fie catolic, deoarece in Alba Iulia doar ungurii ar avea acest privilegiu.

Biserica Toma D'Aquino din Palo Alto, California a fost infiintata de irlandezi; totusi, nu e o biserica irlandeza, ci una catolica (universala), in care se tin liturghii in 4 limbi, engleza, germana, vietnameza, poloneza, plus o liturghie tridentina in fiecare zi la ora 12. Un amanunt interesant, mu sunt liturghii in spaniola, ele se tin la o bierica din apropiere.

Biserica Catolica e universala, nu nationala; vreti biserica nationala, faceti-va ortodox.


Istoric vorbind este corect ceea ce spun, BC in Transilvania este construita de unguri, nu existau structuri ecleziastice in comuniune cu Roma inaintea lor. La fel si cu bisericile, tot ei le-au construit, asadar sunt partrimoniul lor cultural, dar patrimoniul religios al tuturor romano-catolicilor respectivei dieceze.

_________________
Tu ne cede malis.


09 Aug 2008, 14:15
Profil YIM
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 08 Noi 2006, 12:10
Mesaje: 2165
Mesaj Re: Catolic inseamna universal
danielbanner scrie:
Istoric vorbind este corect ceea ce spun, BC in Transilvania este construita de unguri, nu existau structuri ecleziastice in comuniune cu Roma inaintea lor. La fel si cu bisericile, tot ei le-au construit, asadar sunt partrimoniul lor cultural, dar patrimoniul religios al tuturor romano-catolicilor respectivei dieceze.

Dragă Daniel, sunt nevoit să te contrazic. Coroana Ungariei a avut fără îndoială o contribuţie decisivă la creştinarea locuitorilor Transilvaniei, însă demersul în sine a fost un efort al întregii Biserici, nu poate fi redus la un neam anume. Amintesc faptul că episcopul Gellert-Gerhard, cel care l-a botezat pe regele Ştefan, a fost originar din Veneţia. Cistercienii de la Mănăstirea Igriş, distrusă de tătari la 1241, au venit din Pontigny, la fel cei de la Mănăstirea Cârţa, originari tot din Burgundia. Benedictinii de la Cluj-Mănăştur au venit în Transilvania tot din Europa Apuseană. Vedem aici un efortu al întregii Biserici, facilitat cum spuneam de regii apostolici ai Ungariei. Credincioşii romano-catolici organizaţi în Dieceza de Alba-Iulia n-au fost nicidecum exclusiv de limbă maghiară, ci de la bun început au ţinut de ea şi coloniştii flamanzi, franconi ("saşi") etc. Un amănunt interesant îl constituie numele satului Bărăbanţ (în imediata vecinătate a Albei Iulii), care este derivat de la Brabant (în maghiară Borbant). Din Dieceza de Alba-Iulia a provenit Nicolaus Olahus, ilustru arhiepiscop de Zagreb şi apoi de Esztergom, franciscanul muzician Ioan Căianu , care spunea el însuşi despre sine "natus valachus sum" etc. Cât despre episcopul Stoica, cred că acesta va fi predicat în germană la sfinţirea bisericii iezuite din Sibiu, căci majoritatea asistenţei era alcătuită din reprezentanţi ai administraţiei imperiale prezente în capitala de atunci a Principatului Transilvaniei. Călugăriţele ursulinele aşezate la Sibiu în vremea respectivă au venit de la Pojon, din actuala Slovacie, la fel ca astronomul iezuit Maximilian Hell, cel care a înfiinţat la Cluj primul observator astronomic şi care avea să devină la 1755 directorul observatorului astronomic al Universităţii din Viena.


Ultima oară modificat de Mihai Andrei pe 10 Aug 2008, 20:40, modificat 1 dată în total.

10 Aug 2008, 20:32
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 01 Noi 2006, 06:05
Mesaje: 1457
Mesaj BRC, BRU si nationalismul
danielbanner scrie:
... este corect ceea ce spun, BC in Transilvania este construita de unguri, nu existau structuri ecleziastice in comuniune cu Roma inaintea lor. La fel si cu bisericile, tot ei le-au construit, asadar sunt partrimoniul lor cultural, dar patrimoniul religios al tuturor romano-catolicilor respectivei dieceze.

In primul rand vreau sa reamintesc Dlui Danielbanner ca decima pentru BRC plateau si romanii din Ardeal, chiar daca erau ortodocsi, si in conscecinta si ei au contribuit la constructia lacasurilor de cult romano-catolice din acea provincie.

O preocupare importanta a Dl Danielbanner este romanizarea BRC din Vechiul Regat, pe care dansul o pune aproape exclusiv pe seama actiunilor neinspirare ale unor membri ai BRU, de exemplu Parintele Lucaciu. Am invatat multe din mesajele dansulul si am intelegere si compasiune pentru concecintele negative ale romanizarii BRC din Vechiul Regat. Totusi, in opinia mea Dl Danielbanner a devenit ultrasensibil, exagereaza, am impresia ca peste tot vede conspiratii. Dl Danielbanner a interpretat remarca dlui Sdcristian ca o sugestie pentru inlocuirea limbii maghiare cu limba romana in catedrala din Alba Iulia. Nu cred ca Sdcristian s-a gandit la asa ceva, mai degraba si-a exprimat dorinta ca, pe langa liturghiile in limba maghiara, sa existe si liturghii in limba romana in catedrala. Nici o indoiala acei dintre ceangai care se considera maghiari, oricat de putin numerosi ar fi, au dreptul la liturghii in limba materna. Tot asa, romanii romano-catolici din Alba Iulia, oricati de putini ar fi, au dreptul ca din cand in cand sa aiba o liturghie in limba romana in catedrala. Si ei sunt membri ai acelei dioceze; in plus stramosii lor din Evul Mediu, chiar daca au fost ortodocsi, au contribuit financiar la BRC, si in consescita ca romani au un cuvant de spus despre ce se patrece in catedrala.
Din pacate atat BRU cat si BRC in Transilvania au tendinte nationaliste care sunt in contradictie cu universalitatea BC. Aceste tendinte nationaliste au avut de multe ori consecinte surprinzatoare. Sub comunism, reluctanta BRC din Transilvania in organizarea de liturghii in limba romana a fost un factor important pentru supravietuirea BRU. Liturghii latine pentru romanii din Ardeal au existat si exista insa erau si sunt extrem de putine. In copilarie vedeam tarani batrani venind de la zeci de km distanta sa asiste la ele.

Pe de alta parte, la Bucuresti, majoritatea greco-catolicilor au trecut la ritul latin, deoarece acolo limba liturgica nu era o problema. Invazia de greco-catolici, impreuna cu migratia multor ceangi romanizati in Bucuresti, a fost lovitura de gratie care a desavarsit romanizarea BRC in Bucuresti. Eu cred ca influxul de greco-catolici a avut un efect mult mai are decat toate actiunile parintelui Lucaciu si ale Guvernului Roman pe care le critica Dl Danielbanner.


10 Aug 2008, 20:36
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 08 Noi 2006, 12:10
Mesaje: 2165
Mesaj Re: Liturghie tridentinā la Bucureşti ?
La finalul mesajului meu de mai devreme am evocat figura astronomului iezuit Maximilian Hell, cel care a înfiinţat la Cluj primul observator astronomic şi care avea să devină la 1755 directorul observatorului astronomic al Universităţii din Viena. Cred că prezenţa acestei personalităţi în Transilvania îl va interesa mai ales pe Marcel, cu atât mai mult cu cât chiar şi un crater lunar îi poartă numele. La Cluj, unde a activat celebrul astronom, nu există vreo stradă sau vreun monument care să-i păstreze memoria. Chestiune de orizont cultural. În schimb mai nou sunt evocaţi prin nume de străzi tot felul de poeţi şi poeţaşi regăţeni, care nu au păşit niciodată prin oraş. Daniel ar trebui să aibă în vedere şi acest gen de românizare, care se petrece în zilele noastre, sub ochii noştri, proces care are în vedere ştergerea identităţilor şi a coloritului particular al vechilor oraşe transilvane.


10 Aug 2008, 20:46
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 24 Iun 2006, 06:59
Mesaje: 5205
Locaţie: în afara Bisericii
Mesaj Re: BRC, BRU si nationalismul
marcelulul scrie:
Sub comunism, reluctanta BRC din Transilvania in organizarea de liturghii in limba romana a fost un factor important pentru supravietuirea BRU.


In multe cazuri, nu au putut sa celebreze in romana, nu ca nu au vrut. BRU a fost complet interzisa, dar sa nu uitam ca si BRC a avut de tras ponoase, fiind silita sa lucreze in regim de avarie.

In alta ordine de idei, pe mine nu ma deranjeaza de loc nationalismele altora, cu conditia sa nu vina in raspar cu nationalismul meu. Steinhardt parca spunea ca libertatea pumnului meu se opreste acolo unde incepe libertatea figurii aproapelui (reproduc din memorie). Daca se va face vreodata o casa comuna europeana, sunt sigur ca va fi o Europă a naţionalităţilor, aşa cum o doreau Evola şi alţii.
Desi este transversal nationalitatilor, raselor si culturilor, catolicismul nu numai ca nu exclude iubirea de neam, dar o incurajeaza. Asupra acestei teme, sa citim ce ne invata Pius al XII-lea: the Church exhorts and encourages Catholics to love their country with sincere and strong love, (Pius Pp XII, Ad apostolorum principiis, paragraful 21).

_________________
O, Timotei ! Păzeşte depozitul care ţi-a fost încredinţat de profanările inovaţiilor şi de atacurile falsei ştiinţe !

http://www.catehism.ro


10 Aug 2008, 21:12
Profil WWW
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 01 Noi 2006, 06:05
Mesaje: 1457
Mesaj Maximilian Hell si Augustin Maior
Mihai Andrei scrie:
La finalul mesajului meu de mai devreme am evocat figura astronomului iezuit Maximilian Hell, cel care a înfiinţat la Cluj primul observator astronomic şi care avea să devină la 1755 directorul observatorului astronomic al Universităţii din Viena.

In copilarie am citit o brosurica scrisa de Augustin Maior depre Maximilian Hell, care a fost vestit in special din cauza observatiilor lui, efectuate in Suedia, a trecerii planetei Venus. Pe vremea aceea, o astfel de observatie era singura metoda practica de evaluare a distantei intre Pamant si Soare (unitatea astronomica) din masuratori de deplasare paralactica. In Secolul 18 au avut loc 2 astfel de treceri, cred ca in 1761 si 1769. S-au organizat multe expeditii in emisfera sudica, in Madagascar, Africa de Sud, etc. Hell a avut inspiratia mearga in extremul nord in Suedia. Multi observatori au avut ghinion, cer innnorat, etc. Hell a avut noroc si a reusit sa faca masuratori extrem de precise.
Augustin Maior a fost greco-catolic, o personalutate interesanta, pionier si inventator in domeniul telefoniei multiple, a ajuns sa aiba o pozitie importanta Budapesta si dupa aceea la Viena in posta imperiului. Dupa 1918 a fost profesor de fizica teoretica la Cluj. Nu stiu daca exista o strada cu numele lui.


10 Aug 2008, 21:30
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 19 Mar 2006, 12:13
Mesaje: 651
Locaţie: Bucuresti
Mesaj Re: Catolic inseamna universal
Mihai Andrei scrie:
danielbanner scrie:
Istoric vorbind este corect ceea ce spun, BC in Transilvania este construita de unguri, nu existau structuri ecleziastice in comuniune cu Roma inaintea lor. La fel si cu bisericile, tot ei le-au construit, asadar sunt partrimoniul lor cultural, dar patrimoniul religios al tuturor romano-catolicilor respectivei dieceze.

Dragă Daniel, sunt nevoit să te contrazic. Coroana Ungariei a avut fără îndoială o contribuţie decisivă la creştinarea locuitorilor Transilvaniei, însă demersul în sine a fost un efort al întregii Biserici, nu poate fi redus la un neam anume. Amintesc faptul că episcopul Gellert-Gerhard, cel care l-a botezat pe regele Ştefan, a fost originar din Veneţia. Cistercienii de la Mănăstirea Igriş, distrusă de tătari la 1241, au venit din Pontigny, la fel cei de la Mănăstirea Cârţa, originari tot din Burgundia. Benedictinii de la Cluj-Mănăştur au venit în Transilvania tot din Europa Apuseană. Vedem aici un efortu al întregii Biserici, facilitat cum spuneam de regii apostolici ai Ungariei. Credincioşii romano-catolici organizaţi în Dieceza de Alba-Iulia n-au fost nicidecum exclusiv de limbă maghiară, ci de la bun început au ţinut de ea şi coloniştii flamanzi, franconi ("saşi") etc. Un amănunt interesant îl constituie numele satului Bărăbanţ (în imediata vecinătate a Albei Iulii), care este derivat de la Brabant (în maghiară Borbant). Din Dieceza de Alba-Iulia a provenit Nicolaus Olahus, ilustru arhiepiscop de Zagreb şi apoi de Esztergom, franciscanul muzician Ioan Căianu , care spunea el însuşi despre sine "natus valachus sum" etc. Cât despre episcopul Stoica, cred că acesta va fi predicat în germană la sfinţirea bisericii iezuite din Sibiu, căci majoritatea asistenţei era alcătuită din reprezentanţi ai administraţiei imperiale prezente în capitala de atunci a Principatului Transilvaniei. Călugăriţele ursulinele aşezate la Sibiu în vremea respectivă au venit de la Pojon, din actuala Slovacie, la fel ca astronomul iezuit Maximilian Hell, cel care a înfiinţat la Cluj primul observator astronomic şi care avea să devină la 1755 directorul observatorului astronomic al Universităţii din Viena.


1. Calugaritele ursuline din Sibiu au venit de la Bratislava, Pressburg, vezi Dr. Karl Biba in „Katholisches Deutschtum in Rumänien“, Herausgegeben vom Reichsverband für die katholischen Auslanddeutschen e.V., Gilde Verlag GmbH, Köln, 1933, pag. 43 - 49.

2. Biserica iezuita din Sibiu a fost sfintita de episcopul Georg von Zorger la 13. Septembrie 1733, desi intreaga cosntructie a fost terminata la 1739, vezi Adolf Vorbuchner in „Katholisches Deutschtum in Rumänien“, Herausgegeben vom Reichsverband für die katholischen Auslanddeutschen e.V., Gilde Verlag GmbH, Köln, 1933, pag. 33 - 39.

_________________
Tu ne cede malis.


11 Aug 2008, 13:27
Profil YIM
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 19 Mar 2006, 12:13
Mesaje: 651
Locaţie: Bucuresti
Mesaj Re: Liturghie tridentinā la Bucureşti ?
Mihai Andrei scrie:
În schimb mai nou sunt evocaţi prin nume de străzi tot felul de poeţi şi poeţaşi regăţeni, care nu au păşit niciodată prin oraş. Daniel ar trebui să aibă în vedere şi acest gen de românizare, care se petrece în zilele noastre, sub ochii noştri, proces care are în vedere ştergerea identităţilor şi a coloritului particular al vechilor oraşe transilvane.


Intr-adevar, Liceul "Mihai Eminescu" in Satu Mare are foarte mult sens... Nu stiu daca a trecut vreodata pe acolo. Sunt de acord cu ce spuneti.

_________________
Tu ne cede malis.


11 Aug 2008, 13:32
Profil YIM
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 08 Noi 2006, 12:10
Mesaje: 2165
Mesaj Re: Catolic inseamna universal
danielbanner scrie:
1. Calugaritele ursuline din Sibiu au venit de la Bratislava, Pressburg, vezi Dr. Karl Biba in „Katholisches Deutschtum in Rumänien“, Herausgegeben vom Reichsverband für die katholischen Auslanddeutschen e.V., Gilde Verlag GmbH, Köln, 1933, pag. 43 - 49.


Dragă Daniel, ar trebui să ştii că "Bratislava" este o invenţie a panslavismului ("frăţia slavă") de secol XIX, până atunci oraşul numindu-se în slovacă bine mersi Presporok, în germană Pressburg şi în maghiară Pozson. Românii transilvăneni au numit oraşul în mod consecvent Pojon, iar când am spus că ursulinele au venit la Sibiu de la Pojon, am ştiut ce vorbesc. Mai amuzant ar fi fost dacă ai fi spus că ursulinele au venit la Sibiu din Wilsonovo Mesto ("oraşul lui Wilson", denumirea dată oraşului Pojon imediat după primul război mondial). Între 22 februarie-6 martie 1919 oraşul s-a numit Bratislav, până când slovacii şi-au dat seama că terminaţia "-av" este cehească, aşa încât şi-au redenumit oraşul în "Bratislava".

Dacă biserica iezuiţilor era gata consacrată de episcopul Sorger, atunci episcopului Stoica tot îi va fi rămas de consacrat vreo biserică la Sibiu, fie pe cea din Terezian, fie pe cea franciscană de pe strada Şelarilor. Franciscanii din Sibiu au fost în majoritate de limbă germană.


Ultima oară modificat de Mihai Andrei pe 11 Aug 2008, 13:44, modificat 1 dată în total.

11 Aug 2008, 13:36
Profil
Afişează mesajele de la anteriorul:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 98 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Următorul


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
Realizat cu phpBB © phpBB Group.
Design Vjacheslav Trushkin.
Translation/Traducere: phpBB România