www.forum-catolic.cnet.ro
http://www.forum-catolic.cnet.ro/

Pastorala divortatilor
http://www.forum-catolic.cnet.ro/viewtopic.php?f=8&t=385
Pagina 1 din 15

Autor:  Pr. Ivan O. Radu [ 29 Iun 2006, 16:52 ]
Subiectul mesajului:  Pastorala divortatilor

Tot mai des intalnim in realitatea cotidiana persoane care, dupa o casatorie religioasa, sunt despartite, legal, de partenerul initial, si care, uneori, formeaza noi familii, cu alte persoane...

Nu mica e drama unora care il descopera pe Dumnezeu, doar dupa ce s-au implicat intr-o noua casatorie, iar acum ar dori sa reintre <in randul crestinilor>, inclusiv prin participarea liturgica si impartasanie...

Oare biserica are planuri pastorale concrete pentru a iesi in intampinarea acestor persoane?

Autor:  singhel [ 29 Iun 2006, 17:04 ]
Subiectul mesajului: 

da, pastoratia divortatilor este o provocare pt Biserica si sunt tare curios ce posibilitati de raspuns, ce 'oferta' are Biserica pentru aceasta categorie de oameni.

Autor:  Pr. Ivan O. Radu [ 29 Iun 2006, 17:52 ]
Subiectul mesajului: 

Cum credeti ca Biserica ar trebui sa lucreze cu persoanele divortate?

Dar cu cele recasatorite?

Autor:  Pr. Ivan O. Radu [ 29 Iun 2006, 18:29 ]
Subiectul mesajului: 

Daca am inteles bine, in terminologia juridica, civila, din Italia, nu mai apare termenul de <divotz>, ci se vorbeste despre <sfarsitul efectelor civile ale casatoriei>...

Realitatea insa, ramane tot aceea...

Autor:  Pr. Ivan O. Radu [ 04 Iul 2006, 19:15 ]
Subiectul mesajului:  Divortz

Trebuie sa fie facuta, mai ales din punct de vedere pastoral, o distinctie clara intre persoanele [doar] divortate, evident civil, si cele ca dupa divort sunt re-castorite, civil.

In primul caz, persoanele doar divortate, nu intampina probleme majore in integrarea si participarea la oficiile liturgice si la primirea dezlegarii pentru spovada, precum si la primirea euharistiei.

In cazul persoanelor divotate si RECASATORITE civil, apar probleme mai delicate, insa nu (mereu) fara iesire;

O prima solutie ar fi (daca prima sotie /primul sot traieste) separarea [sau un nou divort civil] de persoana cu care s-a facut a doua [sau a n+1] casatorie...(ceea ce, in sine, nu exclude dorinta si planurile concrete de a pacatui cu alti parteneri / partenere, si de pe pozitia unora din prima si singura casatorie - insa in aceste cazuri, lipsind dorinta / propunerea ferma de indreptare, nu se prea pune problema dezlegarii sacramntale in cadrul tainei spovedaniei, si nici a impartasirii euharistice...)

O alta, posibila, solutie ar fi propunerea ferma de a nu mai pacatui, ma refer in special la sfera sexuala, cu partenerul / partenera [se poate spune sotie / sot?] din casatoriile civile ulterioare; aceasta varianta este mai <eficienta> in cazul persoanelor in varsta inaintata, cand si posibilitatile fizice sunt mai reduse sau inexistente...

As sublinia aspectul propunerii ferme de a nu mai pacatui, ca norma generala pentru o buna spovada, valabila pentru ORICE PACATE DE MOARTE, chiar si pentru cele lesne iertatoare sau veniale.

Pornind de la acest principiu, persoana divortata si recasatorita, ar putea fi mai usor inteleasa, [aproape] ca orice persoana care a pacatuit in timpul singurei casatorii.

Ce se intampla cu o persoana care a pacatuit de moarte in timp ce era casatorita religios? - respectand conditiile unei bune marturisiri, pe care le putem afla dintr-un catehism, primeste dezlegarea si se poate apropia de primirea Sfintei Euharistii.

Ce se intampla cu o persoana re si re casatorita religios care pacatuieste? - cam aceleasi lucruri: pregatirea pentru o buna spovada, presupune o cercetare a cugetului, propunere ferma de indreptare, marturisire si implinirea canonului de spovada.

La problema propunerii ferme de indreptare se adauga, insa, si problema scandalului care ar putea fi provocat printre <cele 99 de oi care nu s-au ratacit>, ca sa folosesc limbajul evanghelic...

Aici este marea sau mica problema!

As vrea sa fiu bine inteles, cele expuse anterior, referitor la spovada si impartasania celor recasatoriti, trebuie sa fie bine si bine analizate intre duhovnic si penitent, nu numai la spovada, ci si in cadrul unui dialog duhovnicesc, sau directiune spirituala, si nu este rau pentru cazuri deosebite sa se ceara sfatul superiorilor, episcopului locului.

Nu sunt norme generale, ci doar exceptii, care trebuie sa tina seama de situatia fiecaruia in parte... si sa nu uitam de bucuria regasirii oii pierdute si readucerea ei in staulul lui Hristos.

[PS: Daca este cazul, sunt dispus sa retrag public parerile expuse anterior - spre a nu scandaliza pe altii si bineinteles, spre a invata si eu mai bine adevarata invatatura a Bisericii.]

Autor:  Ioan [ 04 Iul 2006, 20:09 ]
Subiectul mesajului: 

Parinte, nu retrageti nimic! Cred ca este prima data (ca un simplu laic ce sunt) cand vad expuse clar si fara echivoc acestea.
De obicei aceasta problema (ca de altfel aproape toate cele implicand relatiile sexuale) este "bagata sub covor" sau poate doar "sub patrafir" :?: :) :)

Autor:  Ignat Samir Nicolae [ 10 Iul 2006, 20:40 ]
Subiectul mesajului: 

Sper sa nu fi inteles gresit, dar cu o buna spovada nu cred ca se poate rezolva totul. Cum poate spune un divortat la marturisire ca se va feri de pacate sau ca nu va mai pacatui cand merge acasa la actuala lui sotie cu care, stricto senso, traieste in pacat, sau acea spovada tine numai pana se va culca cu sotia.
Daca am inteles gresit ce a-ti vrut sa spuneti va rog sa ma iertati! :oops:

Autor:  Ioan [ 10 Iul 2006, 21:47 ]
Subiectul mesajului: 

Incerc eu o explicatie:

Ignat Samir Nicolae scrie:
o buna spovada

inseamna tocmai propunerea sincera de a nu mai pacatui. Deci un preot nu va da dezlegare unuia care se stie ca se va intoarce la actuala sotie si va continua acelasi comportament.
De aici provine si sensul gresit inteles ca un divortat nu poate participa la sfintele taine: poate dar este foarte dificil (daca nu "imposibil").

Autor:  Ignat Samir Nicolae [ 10 Iul 2006, 22:00 ]
Subiectul mesajului: 

Unele persoane sustin ca la marile sarbatori ( Paste, Craciun ) se da dezlegare acestor persoane, nu stiu daca este adevarat sau daca are o baza "legala", poate ma ajuta cineva cu o opinie pertinenta.

Autor:  writer [ 13 Mar 2007, 21:11 ]
Subiectul mesajului:  Re: Pastorala divortatilor

Pr. Ivan O. Radu scrie:
Tot mai des intalnim in realitatea cotidiana persoane care, dupa o casatorie religioasa, sunt despartite, legal, de partenerul initial, si care, uneori, formeaza noi familii, cu alte persoane...

Nu mica e drama unora care il descopera pe Dumnezeu, doar dupa ce s-au implicat intr-o noua casatorie, iar acum ar dori sa reintre <in randul crestinilor>, inclusiv prin participarea liturgica si impartasanie...

Oare biserica are planuri pastorale concrete pentru a iesi in intampinarea acestor persoane?


gasindu-l pe dzeu, ei au fost si iertati. biserica de asemenea trebuie sa ii ierte si sa li se dea toate "drepturile" asa zise pierdute.
cand un om greseste, nu trebuie alungat, ci ajutat sa revina pe cale.

Pagina 1 din 15 Ora este UTC + 2
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/