Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 70 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Următorul
re-casatoria 
Autor Mesaj
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 27 Apr 2006, 16:45
Mesaje: 615
Locaţie: Bucuresti
Mesaj 
singhel scrie:
Cristina, fa-ma sa inteleg un lucru - cum e oprit de la Impartasanie (ceea ce se da de obicei decat pt pacatosi publici si pacate grave) si asupra lui se oficiaza o Taina ? Dar dupa stiinta mea, a 2a cununie n-are valoare de Taina (fiind doar un pogoramant) decat pt sotul care n-a avut nunta dintai...Singura concluzie este aceea ca in cazul nuntii celei de-a doua nu e o Taina, si daca nu e Taina, atunci ce e ?! E o contradictie clara.

Taina cununiei se face pentru sotul care nu a mai fost cununat. Daca ambii sunt la a 2-a cununie, fie vaduvi, fie divortati, atunci nu se savarseste Taina sf. cununii, ci o alta slujba care contine rugaciuni de iertare si de invocare a ajutorului Lui Dumnezeu. Si nu stiu ce e! De altfel tu stii toate astea (mai bine si mai clar decat mine) si s-au si discutat destul pe forum.

_________________
Imagine Fie, Doamne, mila Ta spre noi, precum am nădăjduit şi noi întru Tine.


08 Aug 2007, 15:10
Profil YIM
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 15 Mar 2006, 16:46
Mesaje: 253
Locaţie: Toronto, Canada
Mesaj 
cristina2012 scrie:
emil jude scrie:
Biserica Ortodoxa pe de alta parte crede ca poate dezlega (ierta) o cununie considerata valida si ca poate cununa din nou, la fel de valid ca si prima data.

Biserica Ortodoxa crede ca taina cununiei este o lucrare mantuitoare realizata pe pamant, in viata aceasta, dar ea are adresabilitate in viata vesnica. Biserica Ortodoxa nu crede ca poate dezlega aceasta legatura facuta de Dumnezeu, legatura pe care nici moartea nu o poate rupe, in schimb poate ierta neputinta omului de a nu-si purta crucea si, ca sa nu se distruga pe sine cu totul, i se permite o coabitare cu altcineva, in ideea ca daca in acest plan al vietii nu face fata, macar sa poata continua o sporire spirituala in celelalte planuri, adica sa continue sa aibe o viata crestineasca... Biserica se roaga pentru mantuirea lui. Este oprit pentru un timp (un an, cativa ani) de la impartasanie.


Multumesc pentru corectie si completare Cristina, sunt ca intotdeauna impresionat de eleganta cu care scrii. Am auzit si eu mai multe variante printre care si cea de mai sus si nu stiu exact unde as putea gasi varianta "oficiala".

Totusi am ramas si eu cu neclaritati:
1. La a doua cununie, BO pune semn de egalitate intre un vaduv si un divortat?
2. A doua cununie nefiind Taina a BO ci doar permisiunea coabitarii, e considerata cumva un concubinaj "permis", inclusiv pentru vaduvi?

_________________
Imagine


08 Aug 2007, 16:21
Profil WWW
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 15 Mar 2006, 16:46
Mesaje: 253
Locaţie: Toronto, Canada
Mesaj 
maryam scrie:
Stimata Doamna MariaB,
va puteti imagina ca pana a ajunge in acest impas pe care l-am impartasit celor de pe forum, in speranta gasirii unui raspuns coerent, am apelat nu doar la Paroh ci si la Preasfintitul Robu, dupa cum am mai scris.
Nu caut piedici dar nici nu vreau sa fac lucrurile pe jumatate. Sunt dispusa sa accept orice solutie, cu conditia sa stiu ca ea se incadreaza cat mai mult, daca nu total, in canoanele si regulile bis. romano-catolice. Asta nu inseamna ca dispretuiesc bis. greco-catolica; din contra; o privesc ca pe ultimul stindard de rectitudine morala al Romaniei si al romanilor, alaturi de Regele Mihai; dar am ales bis. romano-catolica si in ea imi doresc sa raman.

Veti gasi raspuns la intrebarea privind "trimiterea" precum si la cea privind "vazutul exact" in mesajele mele de la acest topic


Indraznesc sa va sfatuiesc in privinta pasilor de urmat pentru ca am observat ignorarea unui pasaj din cele scrise de dvs:
"Noi nu am trecut nici unul in bis. catolica in sensul scriptic deoarece acest lucru nu ne-a fost permis (am intrebat, nu am facut cerere)."

Dupa parerea mea aveti doua variante: fie deveniti catolici si faceti pasii necesari dpv canonic, fie ramaneti ortodocsi ce frecventeaza o biserica catolica (varianta posibila dar nu ideala).

Daca doriti sa deveniti catolici pasi cred ca ar fi urmatorii:
1. Clarificati cu parohul bisericii ce o frecventati statutul dvs de credinciosi catolici. Daca nu sunteti (inca) parte a Bisericii Catolice, cereti sa fiti primiti. Daca raspunsul e "nu se poate pentru ca trebuie sa pastrati ritul bizantin", cereti-i o recomandare si mergeti la o parohie greco-catolica pentru a fi primiti. Indiferent care preot va va primi in Biserica Catolica tot greco-catolici veti fi. Asta nu inseamna ca cineva va va opri sa frecventati biserica romano-catolica.
2. Schimbarea ritului (optional): cereti in scris episcopului (PS Robu) trecerea de la ritul bizantin la cel latin. As recomanda ca inainte de aceasta sa incercati sa frecventati pentru o vreme o parohie greco-catolica (daca n-ati facut-o deja) si sa hotarati dupa aceea.
3. Clarificarea situatiei matrimoniale puteti sa o faceti inainte sau dupa pasul nr. 2. In functie de asta va veti adresa cu ajutorul parohului dvs. Tribunalului Matrimonial competent: greco-catolic sau romano-catolic.

_________________
Imagine


08 Aug 2007, 16:58
Profil WWW
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 15 Iun 2006, 22:17
Mesaje: 2659
Mesaj 
emil jude scrie:
Totusi am ramas si eu cu neclaritati:
1. La a doua cununie, BO pune semn de egalitate intre un vaduv si un divortat?
2. A doua cununie nefiind Taina a BO ci doar permisiunea coabitarii, e considerata cumva un concubinaj "permis", inclusiv pentru vaduvi?


Acestea sunt si obiectiile mele si de aceea astept un raspuns, sau macar o indrumare. O sa cercetez si Dreptul canonic ortodox, dar, din experienta stiu ca nu discuta problema din perspectiva pe care noi o analizam.


08 Aug 2007, 17:34
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 16 Iul 2006, 18:03
Mesaje: 1202
Mesaj 
maryam scrie:
Pentru ca mi se pare stupid - iertata sa-mi fie cuvantul dur - sa trebuiasca sa aleg intre sotul meu si Isus; nu alegerea in sine este problema ci ideea de alegere intre sotul meu si Mantuitorul lumii.

Alegerea e grea, dar sa fii un bun crestin nu a fost, nu este si nici nu va fi niciodata ceva usor.
„34 Să nu credeţi că am venit s-aduc pacea pe pământ; n-am venit să aduc pacea, ci sabia.
35 Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mamă-sa, şi pe noră de soacră-sa.
36 Şi omul va avea de vrăjmaşi chiar pe cei din casa lui.
37 Cine iubeşte pe tată ori pe mamă, mai mult decât pe Mine, nu este vrednic de Mine şi cine iubeşte pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine, nu este vrednic de Mine.
38 Cine nu-şi ia crucea lui şi nu vine după Mine, nu este vrednic de Mine.
39 Cine îşi va păstra viaţa, o va pierde, şi cine îşi va pierde viaţa, pentru Mine, o va câştiga” (Mt 10, 34-39)

maryam scrie:
Nu ma cert cu bis. catolica. AmfacutAmfacut o alegere si indiferent de ce se va intampla de acum incolo, nu mi-o schimb. Doar vreau sa inteleg de ce unui act de iubire i se raspunde cu un act de ... indiferenta/obtuzitate... .

Isus nu e nici indiferent, nici obtuz. Doar ca doreste sa fie urmat in conditiile Sale, nu in conditiile pe care le punem fiecare dintre noi.

_________________
Stat crux, dum volvitur orbis.


08 Aug 2007, 20:12
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 27 Apr 2006, 16:45
Mesaje: 615
Locaţie: Bucuresti
Mesaj 
emil jude scrie:
Totusi am ramas si eu cu neclaritati:
1. La a doua cununie, BO pune semn de egalitate intre un vaduv si un divortat?

Parinte, grele precizari!!! As raspunde la prima intrebare si DA si NU.
De fapt in primul rand NU, cum e si firesc, aceasta fiind o situatie permisa de Dumnezeu, asa cum ne-a spuns si sf. apostul Pavel. Exista insa un aspect prin care cele doua situatii se aseamana, adica si intr-un caz si in celalalt cununia a 2-a e facuta "ca sa nu arda", sa nu pofteasca trupeste(cuvintele apostolului), altfel recomandarea e ca vaduvii sa tina vaduvie curata. Legatura sufleteasca si cea trupeasca ce sfinteste si se desavarseste in cadrul casatoriei nu poate fi rupta de moarte. Casatoria e o lucrare, ceva ce continua in vesnicie si e o cruce pentru toata viata fiecaruia in parte. Casatoria este unica. A doua casatorie indiferent daca urmeaza decesului sau al divortului, este ceva lumesc, pamantesc, facuta de obicei "pentru neinfranare"...
emil jude scrie:
2. A doua cununie nefiind Taina a BO ci doar permisiunea coabitarii, e considerata cumva un concubinaj "permis", inclusiv pentru vaduvi?

Nu e considerata chiar asa pentru vaduvi, concubinaj e ceva "josnic", iar sf. ap. Pavel nu pune o astfel de pecete cand vorbeste de recasatorire. Este doar o legatura lipsita de toata maretia Tainei care are ca arhetip legatura dintre Hristos si Biserica.
Sf. Ioan Gura de Aur are un cuvant adresat celor ce se recasatoresc dupa moartea celuilalt. Mi se pare relevant pentru cum e privita aceasta a doua cununie in cazul vaduviei.

_________________
Imagine Fie, Doamne, mila Ta spre noi, precum am nădăjduit şi noi întru Tine.


08 Aug 2007, 20:16
Profil YIM
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 15 Iun 2006, 22:17
Mesaje: 2659
Mesaj 
cristina2012 scrie:
emil jude scrie:
2. A doua cununie nefiind Taina a BO ci doar permisiunea coabitarii, e considerata cumva un concubinaj "permis", inclusiv pentru vaduvi?

Nu e considerata chiar asa pentru vaduvi, concubinaj e ceva "josnic", iar sf. ap. Pavel nu pune o astfel de pecete cand vorbeste de recasatorire. Este doar o legatura lipsita de toata maretia Tainei care are ca arhetip legatura dintre Hristos si Biserica.
Sf. Ioan Gura de Aur are un cuvant adresat celor ce se recasatoresc dupa moartea celuilalt. Mi se pare relevant pentru cum e privita aceasta a doua cununie in cazul vaduviei.


deci nu e Taina, e doar binecuvantare a ce ?! cum definim dpdv canonic ce e la nunta a 2a?


08 Aug 2007, 20:31
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 24 Iun 2006, 06:59
Mesaje: 5205
Locaţie: în afara Bisericii
Mesaj 
Am si eu următoarea întrebare: ce semnificaţie are afirmaţia din timpul ritualului "până la mormânt" (sau "numai moartea va dezlega") ?

_________________
O, Timotei ! Păzeşte depozitul care ţi-a fost încredinţat de profanările inovaţiilor şi de atacurile falsei ştiinţe !

http://www.catehism.ro


08 Aug 2007, 21:15
Profil WWW
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 15 Mar 2006, 16:46
Mesaje: 253
Locaţie: Toronto, Canada
Mesaj 
cristina2012 scrie:
emil jude scrie:
Totusi am ramas si eu cu neclaritati:
1. La a doua cununie, BO pune semn de egalitate intre un vaduv si un divortat?

Parinte, grele precizari!!! As raspunde la prima intrebare si DA si NU.
De fapt in primul rand NU, cum e si firesc, aceasta fiind o situatie permisa de Dumnezeu, asa cum ne-a spuns si sf. apostul Pavel. Exista insa un aspect prin care cele doua situatii se aseamana, adica si intr-un caz si in celalalt cununia a 2-a e facuta "ca sa nu arda", sa nu pofteasca trupeste(cuvintele apostolului), altfel recomandarea e ca vaduvii sa tina vaduvie curata. Legatura sufleteasca si cea trupeasca ce sfinteste si se desavarseste in cadrul casatoriei nu poate fi rupta de moarte. Casatoria e o lucrare, ceva ce continua in vesnicie si e o cruce pentru toata viata fiecaruia in parte. Casatoria este unica. A doua casatorie indiferent daca urmeaza decesului sau al divortului, este ceva lumesc, pamantesc, facuta de obicei "pentru neinfranare"...
emil jude scrie:
2. A doua cununie nefiind Taina a BO ci doar permisiunea coabitarii, e considerata cumva un concubinaj "permis", inclusiv pentru vaduvi?

Nu e considerata chiar asa pentru vaduvi, concubinaj e ceva "josnic", iar sf. ap. Pavel nu pune o astfel de pecete cand vorbeste de recasatorire. Este doar o legatura lipsita de toata maretia Tainei care are ca arhetip legatura dintre Hristos si Biserica.
Sf. Ioan Gura de Aur are un cuvant adresat celor ce se recasatoresc dupa moartea celuilalt. Mi se pare relevant pentru cum e privita aceasta a doua cununie in cazul vaduviei.


Multumesc pentru raspuns, chiar daca intrebarile inca persista. Eu stiu ce zice Sf Pavel, tocmai de aceea intrebam care este pozitia Bisericii Ortodoxe. Pavel vorbeste si despre cei necasatoriti si despre vaduvi la fel: "sa se casatoreasca". (1Cor 7, 8-9)

Mi se pare ca BO extinde vaduvia si la cei divortati iar casatoriei ii da nejustificat "aplicabilitate" in viata de dincolo tocmai pentru a putea zice: "cununia nu se incheie cu moartea unuia dintre soti iar daca vaduvii se pot recasatori atunci si divortatii pot". Din pacate, se pare ca li s-a luat vaduvilor dreptul la Taina Casatoriei si li s-a dat in schimb si lor si divortatilor "permisiune de coabitare cu altcineva". Poate ca formularea "permisiune de coabitare" nu e cea mai fericita dar oricum am incerca sa formulam coabitarea sau convietuirea a doua persoane ce nu sunt unite in Sf Taina a Casatoriei tot concubinaj se cheama ca este. In cazul nostru, concubinaj cu permisiunea Bisericii.

Nu vreau sa va supar cu randurile de mai sus pentru ca nu aveti nici o vina ca lucrurile stau asa, dar sunt putin revoltat ca BO a gasit o astfel de solutie in dauna vaduvilor.

_________________
Imagine


09 Aug 2007, 01:06
Profil WWW
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 15 Iun 2006, 22:17
Mesaje: 2659
Mesaj 
O sa fac o vizita pana la un preot ortodox sa ma uit in Euhologhionul mare si sa-i cer si Dreptul canonic al lui Floca sa vedem ce scrie pe-acolo, in weekend revin cu informatii pe tema casatoriei de-a doua.


09 Aug 2007, 07:03
Profil
Afişează mesajele de la anteriorul:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 70 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Următorul


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
cron
Realizat cu phpBB © phpBB Group.
Design Vjacheslav Trushkin.
Translation/Traducere: phpBB România