Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 38 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1, 2, 3, 4
Despre admiterea divorturilor in anumite cazuri 
Autor Mesaj
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 09 Apr 2006, 10:56
Mesaje: 1091
Mesaj 
Constatarea nulitatii casatoriei ar trebui discutata in Sinodul Episcopilor din BRU. Cred ca situatia credinciosilor acestei biserici este una mai speciala, avand in vedere perioada in care acest cult a fost interzis. Ar trebui avut in vedere ca :
- un foarte mare numar de credinciosi nu si-au practicat credinta timp de 50 ani, fiind obligati sa se adapteze la ortodoxie, cu toate partile bune si rele ale acesteia:
- lipsa catehezei in randul tinerilor in primii ani de dupa revolutie;
- sunt si ortodocsi care au trecut la cultul greco - catolic si care inainte de a face acest pas erau divortati;
Cred ca ar mai fi si alte cazuri specifice care trebuie analizate si pentru care trebuie gasite solutii.


29 Iun 2006, 17:12
Profil
Administrator
Avatar utilizator

Membru din: 16 Mar 2006, 16:44
Mesaje: 3471
Locaţie: Montreal, Canada
Mesaj 
Ignat Samir Nicolae scrie:
Constatarea nulitatii casatoriei ar trebui discutata in Sinodul Episcopilor din BRU.


Cred ca aceasta nu este o problema negociabila (din nefericire pentru cei in cauza :( ). In cadrul BC se aplica aceleasi reguli, si cred ca si BOR declara acelasi lucru, doar ca este mult mai permisiva in practica. Iar aceasta neconcordanta intre teorie si practica nu ii foloseste...


29 Iun 2006, 17:28
Profil WWW
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 09 Apr 2006, 10:56
Mesaje: 1091
Mesaj 
Am spus despre studierea acestor cazuri nu in sensul de a fi create compromisuri ci in sensul de a fi analizate toate aceste situatii particulare. Sunt si eu de acord cu a nu se face compromisuri dar acestea sunt cazuri aparute datorita perioadei comuniste si lipsei de cultura religioasa din perioada respectiva si exista cazuri ( o spun din auzite :?: ) pentru care a fost gasita rezolvare.


04 Iul 2006, 19:31
Profil
Administrator
Avatar utilizator

Membru din: 16 Mar 2006, 16:44
Mesaje: 3471
Locaţie: Montreal, Canada
Mesaj 
Tonul meu categoric se datoreaza in special celor 3 exemple date unde lucrurile mi se par clare. Poate insa sunt si alte situatii.

Ignat Samir Nicolae scrie:
- un foarte mare numar de credinciosi nu si-au practicat credinta timp de 50 ani, fiind obligati sa se adapteze la ortodoxie, cu toate partile bune si rele ale acesteia

Nimeni nu a fost obligat sa se adapteze "cu toate partile bune si rele". Se puteau totdeauna alege doar cele bune. Cat priveste "adaptarea la ortodoxie", de foarte multe ori a fost doar alegerea simpla, nu obligatorie.

Ignat Samir Nicolae scrie:
- lipsa catehezei in randul tinerilor in primii ani de dupa revolutie;

Daca si dupa revolutie avem aceasta scuza, cum a fost inainte? Nu poate fi valabila, atat timp cat eram liberi sa alegem.

Ignat Samir Nicolae scrie:
- sunt si ortodocsi care au trecut la cultul greco - catolic si care inainte de a face acest pas erau divortati;

In momentul "trecerii" problema asta ar fi trebuit lamurita, daca a fost o trecere facuta cu formalitatile necesare... Altfel este din nou o alegere facuta de fiecare dupa capul lui, fara prea multa responsabilitate si raspundere, ca si cazurile de mai sus.

Ignat Samir Nicolae scrie:
Cred ca ar mai fi si alte cazuri specifice care trebuie analizate si pentru care trebuie gasite solutii.

De acord, dar trebuie sa facem distinctia intre cazuri nefericite obiective si cele generate, de obicei, doar din "comoditate" sau judecati omenesti fara asistenta teologica.
Unui copil ii poti scuza fapte nedorite sau nepotrivite sub scuza "nu a stiut", dar in cazul maturilor si mai ales in probleme atat de importante ca credinta si familia, e greu de acceptat.


04 Iul 2006, 20:25
Profil WWW
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 09 Apr 2006, 10:56
Mesaje: 1091
Mesaj 
S-au adaptat la ortodoxie, neavand ce face. Eu nu am trait vremurile de prigoana, am citit despre ele. Dar era greu de rezistat in fata presiunilor si au rezistat, dupa mine, numai cei cu adevarat credinciosi. Dupa arestarile de preoti sau trecerea unora la ortodoxie rezistenta in credinta a fost mult diminuata. Bunici mei vorbeau in soapta despre faptul ca au existat catolici, cred ca de frica, personal am aflat ca familia mea a fost greco-catolica abia dupa revolutie si nu cred sa fiu un caz singular.

Cateheza in randul tinerilor.
Nu poate fi vorba ca au trecut 16 ani de la revolutie. Cei care s-au casatoerit prin anii 1990 - 1995 nu cred ca au avut o pregatire in acest sens, marea majoritate.
Pentru trecerea de la ortodoxie la greco-catolicism si invers nu sunt necesare formalitati, intrucat sacramentele sunt valabile in ambele Biserici, cel putin eu nu am avut nevoie de asa ceva ( sa fi omis eu ceva?).


10 Iul 2006, 20:58
Profil
Administrator
Avatar utilizator

Membru din: 16 Mar 2006, 16:44
Mesaje: 3471
Locaţie: Montreal, Canada
Mesaj 
Ignat Samir Nicolae scrie:
S-au adaptat la ortodoxie, neavand ce face. ...Dar era greu de rezistat in fata presiunilor si au rezistat, dupa mine, numai cei cu adevarat credinciosi. Dupa arestarile de preoti sau trecerea unora la ortodoxie rezistenta in credinta a fost mult diminuata.

Una din multele nefericiri pe care le datoram dialovescului sistem comunist... :cry:

Ignat Samir Nicolae scrie:
Bunici mei vorbeau in soapta despre faptul ca au existat catolici, cred ca de frica,...personal am aflat ca familia mea a fost greco-catolica abia dupa revolutie si nu cred sa fiu un caz singular.

Imi pare rau pentru tine, banuiesc ca nu a fost/este usor. Latura buna este ca ai aflat si, se pare, ca ti-ai asumat credinta. =D>

Ignat Samir Nicolae scrie:
Pentru trecerea de la ortodoxie la greco-catolicism si invers nu sunt necesare formalitati, intrucat sacramentele sunt valabile in ambele Biserici, cel putin eu nu am avut nevoie de asa ceva ( sa fi omis eu ceva?).

Ma refeream la trecerea formala, unde este nevoie de ceva "formalitati", incepand cu declararea publica a credintei prin recitarea Crezului.
Apoi, in momentul cand se face o astfel de "trecere", normal este sa te prezinti la un preot, iar acela ar trebui sa "verifice" si completeze cunostintele catehetice, macar doar pentru evitarea sau chiar solutionarea unor situatii de genul celei prezentate.
Binenteles, ar trebui...


10 Iul 2006, 21:59
Profil WWW
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 25 Iun 2006, 12:30
Mesaje: 1206
Mesaj 
Una este cununia religioasa si alta cea civila.
Cum BC nu accepta ca valabila doar cununia civila, la fel nici divortul civil nu are importanta unui divort religios.
Ce facem din punct de vedere legal in situatii limita (unul din soti vrea sa divorteze si, fie prin permisivitatea legii sau intr-un context specific, reuseste acest lucru, violenta domestica, incestul etc) este cu totul altceva si nu ne da "libertatea" pentru a ne recasatori. De fapt in acesti termeni se pune problema: in cazul in care se rupe barca casniciei am posibilitati religioase legale in a-mi gasi un alt partener de viata? Si nu atat in a divorta.
Pentru motivele de divort un interesant articol in "Familia crestina" - iunie 2006 (rabilnul Daniel Lapin).

Pregatirea la casatorie, pe care, din pacate, multi preoti o vad doar pastorala, este foarte importanta. Preotii gc sau ortodocsi pot sa o faca mai bine pentru ca cei mai multi au experienta vietii de familie, cu tot ce e bun si tot ce e mai putin bun,
Daca se pleaca de la ideea ca este un act voluntar, liber asumat si pe care il faci o singura data in viata (nu ma gandesc la decesul sotiei, asteptand cinic dupa colt sa o faca cat mai repede!), atunci si Biserica este obligata prin preotii sai si prin laicii pregatiti sa poata sa declanseze intre cei doi logodnici necesarele intrebari si dezbateri pentru a pricepe si intelege casnicia in cele 4 dimensiuni ale sale: material-fizic, intelectual, spiritual-religios si sexual.
Dar tot atat de important mi se pare ca cei doi logodnici sa-si gaseasca un mediator (sfatuitor) care sa poata inteveni cu autoritate cand dialogul devine monolog intre soti si cand fiecare trage in alta parte.

Desfasuram in Bucuresti in unele parohii rc o asemenea pregatire. Cine este interesat poate primi detalii. Rezultatele nu se vad imediat.

Nu am statistici pentru parohiile noastre, dar la nivel national (vezi Anuarul statistic 2002) fata de 1990 numarul casatoriilor s-au redus cu 1/4, pe cand divorturile au ramas neschimbate. Ceea ce inseamna mai multe divorturi pe casatorie incheiata.[/url]


23 Iul 2006, 14:01
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 15 Iun 2006, 22:17
Mesaje: 2659
Mesaj 
Ma bucur sa aud de asemenea initiative, de fapt, stiam de existenta lor dar nu stiu in mod concret cu ce se 'mananca'. Consider ca laicii trebuie sa se implice mai mult in preagatirea tinerilor la casatorie, cel putin in cadrul romano-catolic unde preotii sunt celibi si nu au o experienta matrimoniala propriu-zisa ci doar una colaterala, marcata de experientele pe care le vad ei insisi in cuplurile din parohiile unde activeaza.


23 Iul 2006, 14:09
Profil
Afişează mesajele de la anteriorul:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 38 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1, 2, 3, 4


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
cron
Realizat cu phpBB © phpBB Group.
Design Vjacheslav Trushkin.
Translation/Traducere: phpBB România