Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 38 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1, 2, 3, 4  Următorul
Despre admiterea divorturilor in anumite cazuri 
Autor Mesaj
Membru
Avatar utilizator

Membru din: 18 Mar 2006, 13:50
Mesaje: 40
Locaţie: Bacau
Mesaj 
Răspunsurile primite au contribuit la întărirea familiei mele şi de aceea vă mulţumesc tuturor.Unul din motivele care m-au dus la catolicism a fost şi stabilitatea mai puternică a vieţii de familie.Nu credeţi totuşi că, o persoană needucată şi neinformată din punct de vedere religios poate considera ,în lipsa unei implicări active a Bisericii în viaţa de familie,indisolubilitatea matrimoniului ca o libertate spre orice fel de comportament?Se condamnă de prea multe ori victima şi i se cere să îndure,dar ce se face cu agresorul?Copii născuţi în acest tip de familii nu vor gândi mai târziu "pot să-mi bat sau să-mi înşel soţia pentru că tata aşa a făcut ,iar părintele a condamnat-o pe mama când a vrut să divorţeze,nu pe el când a bătut-o"?


10 Apr 2006, 10:35
Profil YIM
Moderator
Avatar utilizator

Membru din: 14 Mar 2006, 21:59
Mesaje: 250
Locaţie: Cluj-Napoca, Romania
Mesaj 
iordache costin scrie:
Nu credeţi totuşi că, o persoană needucată şi neinformată din punct de vedere religios poate considera ,în lipsa unei implicări active a Bisericii în viaţa de familie,indisolubilitatea matrimoniului ca o libertate spre orice fel de comportament?Se condamnă de prea multe ori victima şi i se cere să îndure,dar ce se face cu agresorul?Copii născuţi în acest tip de familii nu vor gândi mai târziu "pot să-mi bat sau să-mi înşel soţia pentru că tata aşa a făcut ,iar părintele a condamnat-o pe mama când a vrut să divorţeze,nu pe el când a bătut-o"?


E bine să fie pusă această problemă. Vreau să fac totuşi o remarcă: părintele nu se opune mamei în asemenea cauze dacă ea vrea doar să se separe temporar de soţ. Am mai spus-o dar nu ştiu de ce parcă "trece pe lângă urechi." Când convieţuirea este imposibilă se poate trece la separarea temporară, recomandându-se pocăinţă şi rugăciune până la remediarea lucrurilor. Soţia nu este aşadar forţată să îndure orice. De asemenea, când intervine iminenţa unei astfel de separări, parohul cheamă pe ambii soţi, pentru a discuta problema cu amândoi. De obicei însă numai victima se duce, se înţelege de ce. Greşeala cea mai mare, dpdv pastoral, este că nu se face o pregătire suficientă şi substanţială pentru căsătorie, şi de asemenea nu se oferă o formare continuă a familiei. Biserica şi-a dat seama de aceste neajunsuri şi există planuri serioase de remediere. Sperăm însă să nu se rămână doar la planuri... dar asta depinde şi de noi, cei conştienţi de situaţie.

_________________
Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine. (Ioan 14: 6).
http://www.proveritate.ro


10 Apr 2006, 13:53
Profil WWW
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 09 Apr 2006, 10:56
Mesaje: 1091
Mesaj 
In CCBO sunt unele cazuri de declarare a nulitatii casatoriei.
Se pare ca pe forum navigheaza si oameni cu probleme de acest gen, care din punctul meu de vedere sunt extrem de delicate. Abuzand de bunavointa lui Padre Cory, care cred ca are un doctorat in drept canonic, am putea sa primim unele indrumari legat de acest subiect. Din cunostintele mele in diecezele de Cluj si Fagaras exista tribunale care judeca cazurile in care se solicita nulitatea casatoriei. Probabil dupa ridicarea la rang de Arhiepiscopie Majora se vor schimba unele prevederi si competente ale acestor tribunale. Promit sa studiez, cand o sa am timp, CCBO sa vad care sunt schimbarile care au intervenit. :shock:


31 Mai 2006, 22:09
Profil
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 14 Mar 2006, 20:16
Mesaje: 3515
Mesaj 
Potrivit indrumarilor Segnaturii Apostolice in BRU,GC vor fi trei instante .Un Tribunal de prima instanta va fi intereparhial datorita lipsei specialistilor.Tribunalele sunt in reorganizare deci momentan chestiunea luarii in discutie a cazurilor matrimoniale este dificila.


01 Iun 2006, 08:43
Profil YIM
Administrator
Avatar utilizator

Membru din: 14 Mar 2006, 10:23
Mesaje: 1479
Locaţie: Cluj
Mesaj 
Material publicat astăzi de Novopress.info...

Dreptul Canonic Ortodox scrie:
Motivele de divort admise de legile de stat si cele admise de legile bisericesti s-au deosebit si se deosebesc si ca numar si dupa greutatea pe care le-o acorda o legislatie sau alta. Numarul acestor motive a fost foarte mare si uneori s-a mers la specificarea în amanunt a motivelor de divort, atât prin legile de stat, cât si prin cele bisericesti.

Legislatia Bisericii ca si practica vietii bisericesti n-a stabilit niciodata o lista determinata sau precisa de motive de divort. Ea s-a orientat în aprecierea motivelor de divort în primul rând dupa normele sale cu caracter religios si apoi dupa normele stabilite de Stat în diverse epoci, pentru admiterea divortului.

Mai întâi, Biserica a admis divortul pentru un singur motiv si anume pentru acela pe care îl socoteste ca atare si Mântuitorul însusi: si anume adulterul. În cazul acestuia, despartirea casatoriei nu întâmpina nici un fel de greutate sau împotrivire din partea autoritatii bisericesti. În cazul altor motive însa, care puteau fi oricât de grave, Biserica s-a împotrivit întotdeauna divortului, tinând la trainicia casatoriei, dupa cuvântul Domnului ca: ceea ce a împreunat Dumnezeu, omul sa nu desparta (Mat. 19, 6), si dupa cunoscutele rostiri ale Sf. Ap. Pavel: legatu-te-ai cu femeia, nu cauta despartirea (I Cor. 7, 27) si apoi: celor casatoriti, nu eu, ci Dumnezeu le porunceste: femeia sa nu se desparta de barbat (I Cor. 7, 10).



Cu toate acestea, Biserica având misiunea ducerii la îndeplinire a scopului sau si având si puterea de a rândui astfel de mijloace sau norme prin care ori sa serveasca mai bine statornicirea unei bune rânduieli în viata Bisericii, ori sa evite tulburarea si pagubirea acesteia, a gasit necesar ca si în materie de divort poate stabili o serie de norme noi în scopul de a evita unele consecinte grave în cazul mentinerii casatoriilor care nu-si mai pot atinge scopul si care primejduiesc de-a dreptul atât viata fizica, cât si cea morala si religioasa a sotilor, a unei familii, sau chiar a mai multor familii, influentând în chip negativ si societatea bisericeasca pe o raza destul de întinsa. De aceea pornind de la constatarea ca divortul se admite de catre Mântuitorul numai pentru un act grav care a fost asimilat în efectele sale cu moartea morala si socotind ca mai exista si multe acte care pot provoca moartea morala a unuia dintre soti, precum si unele care pot provoca moartea religioasa, iar altele moartea civila a unuia dintre soti, cu efectele lor negative asupra întregii familii si asupra obstei bisericesti în genere, pe cale practica ca si prin anumite hotarâri, unele originare chiar din epoca apostolica, s-a admis pronuntarea divortului bisericesc pentru mai multe categorii de motive asimilate cu moartea, adica socotite ca ele produc efecte asemanatoare cu moartea fizica, desi nu identice cu aceasta si ca precum prin aceea înceteaza legatura casatoriei, tot asa si acestea pot impune în unele cazuri încetarea legaturii matrimoniale.

Urmând acest mod de a privi lucrurile, motivele de divort admise de Biserica pot fi grupate în urmatoarele patru categorii: motive care provoaca moartea religioasa; motive care provoaca moartea morala; motive care provoaca moartea fizica partiala; si motive care provoaca moartea civila. Motivele din prima categorie, adica acelea care provoaca moartea religioasa sunt urmatoarele: apostazia, erezia si tinerea la botez a propriului fiu. Motivele care provoaca moartea morala sunt urmatoarele: alienatia incurabila, crima, avortul, atentatul la viata sotului, osânda grava din partea duhovnicului care se da pentru pacate foarte grele, cum sunt cele strigatoare la cer, adulterul, boala venerica, silirea la acte imorale, refuzul convietuirii conjugale, si parasirea domiciliului. Motivele care provoaca moartea fizica partiala sunt: neputinta îndeplinirii îndatoririlor conjugale sau impotenta, boala grava incurabila si contagioasa. Motivele mai importante care provoaca moartea civila sunt: declararea unui sot ca disparut, anularea unei casatorii prin hotarâre judecatoreasca, calugarirea si alegerea de episcop.

Pentru aprecierea motivelor de divort si pentru admiterea lor si deci pentru pronuntarea divortului în viata de stat au competenta instantele judecatoresti. În tara noastra aceasta competenta o au judecatoriile si tribunalele judetene. În Biserica noastra, de la încetarea competentei instantelor bisericesti pentru chestiuni matrimoniale, desfacerea legaturii de taina sau divortul bisericesc se pronunta prin hotarârea episcopului eparhiot, pe baza cererii celor interesati, însotita de actul doveditor al obtinerii divortului civil, în conformitate cu art. 90 lit. 1 din Statutul de organizare al Bisericii Ortodoxe Romane din 1949.

În legatura cu modul în care se pronunta divortul si cu formele care trebuiesc îndeplinite pentru obtinerea lui, s-a pus mai demult în discutie necesitatea revenirii la unele rânduieli care au fost abandonate pe nesimtite si în speta necesitatea revenirii la pronuntarea divortului printr-un act al episcopului care sa însemneze de fapt dezlegarea legaturii de taina dintre persoanele care cer sa fie despartite, pentru ca fara o astfel de dezlegare, divortul bisericesc nu are decât caracterul unei îngaduinte sau tolerante a separarii conjugale a celor ce divorteaza, iar nicidecum caracterul de act prin care casatoria existenta anterior în chip deplin, si legal si religios înceteaza sa mai existe de la data pronuntarii divortului. (Dreptul Canonic Ortodox)

_________________
Imagine


13 Iun 2006, 21:13
Profil YIM WWW
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 14 Mar 2006, 20:16
Mesaje: 3515
Mesaj 
Inutil de spus ca viziunea ortodoxa despre divort nu este acceptabila din punct de vedere catolic.Orice "divort religios" semnat de un Episcop ortodox nu are greutate in Biserica Catolica.


14 Iun 2006, 07:30
Profil YIM
Membru activ
Avatar utilizator

Membru din: 04 Mai 2006, 14:25
Mesaje: 139
Locaţie: PETROSANI
Mesaj Despre admiterea divorturilor in anumite cazuri
"Ceea ce Dumnezeu a unit , omul sa nu desparta!"


14 Iun 2006, 09:18
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 15 Mar 2006, 18:55
Mesaje: 275
Locaţie: Roma
Mesaj 
"Admiterea divortului" nu inseamna a desparti ceea ce Dunezeu a unit, ci, in umra unui proces, se stabileste ca Dumnezeu nu a unit!

Bine oricum mi se pare ciudat ca lucarea lui Dumnezeu este supusa practic unui proces in care cu un avocat bun poti demonstra orice. NU sunt un foarte mare fan al dreptului canonic :D :D :D .


14 Iun 2006, 11:20
Profil YIM WWW
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 14 Mar 2006, 20:16
Mesaje: 3515
Mesaj 
Un lucru este declararea nulitatii unei casatorii si cu totul altceva "divortul".


14 Iun 2006, 11:34
Profil YIM
Administrator
Avatar utilizator

Membru din: 16 Mar 2006, 16:44
Mesaje: 3471
Locaţie: Montreal, Canada
Mesaj 
PadreCory scrie:
Inutil de spus ca viziunea ortodoxa despre divort nu este acceptabila din punct de vedere catolic.


Imi pare bine ca parintele a spus-o, altfel as fi fost eu iarasi "Gica contra" :wink:

Nu exista nici o forma de divort acceptata de BC! Eventual "separare temporara". Nu se poate accepta separarea a nimic supus regulii "Ceea ce Dumnezeu a unit , omul sa nu desparta!"

Dan scrie:
"Admiterea divortului" nu inseamna a desparti ceea ce Dunezeu a unit, ci, in umra unui proces, se stabileste ca Dumnezeu nu a unit!


Asta inseamna declararea nulitatii, nu acceptarea divortului. Se cade foarte des in aceasta capcana, dar de fapt asta este diferenta esentiala intre BO si BC in aceasta problema. Este modalitatea prin care BO incearca sa "impace si capra si varza", sa se adapteze lumii. Daca BO ar pune in practica reguala de mai sus (pe care in teorie o sustine), ar pierde credinciosi, ceea ce nu poate accepta (cu orice pret, vezi subiectele discutate in alta parte).


14 Iun 2006, 12:50
Profil WWW
Afişează mesajele de la anteriorul:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 38 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1, 2, 3, 4  Următorul


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
cron
Realizat cu phpBB © phpBB Group.
Design Vjacheslav Trushkin.
Translation/Traducere: phpBB România